Volvo Cars wil reddingsdiensten helpen om zich te trainen voor elk mogelijk ongevalsscenario, en om de krachten te simuleren die optreden tijdens de extreemste ongevallen – wat niet kan met gewone crashtests – is de onderneming recent wel heel ver gegaan. Enkele nieuwe Volvo's werden meerdere keren opgetild met een kraan om vanop een hoogte van 30 meter naar beneden te storten – een primeur bij Volvo Cars.

Er werd zo genoeg schade toegebracht aan de wagens voor een simulatie van de gevolgen van de extreemste crashscenario’s, bijvoorbeeld ongevallen met een enkele wagen tegen zeer hoge snelheid, ongevallen waarbij een wagen aan hoge snelheid botst met een vrachtwagen of ongevallen waarbij een wagen een zware klap krijgt in de flank.

In dergelijke situaties zijn de inzittenden waarschijnlijk in kritieke toestand. De eerste prioriteit is dus om hen zo snel mogelijk uit de wagen te krijgen met behulp van hydraulisch reddingsgereedschap zoals de reddingsschaar zodat ze naar een ziekenhuis kunnen worden gebracht. Reddingsspecialisten hebben het vaak over het ‘gouden uur’: ze moeten een patiënt binnen een uur na het ongeval uit de wagen en naar het ziekenhuis krijgen.



“We werken al jaren nauw samen met de Zweedse reddingsdiensten”, zegt Håkan Gustafson, een senior onderzoeker van het Volvo Cars Traffic Accident Research Team. “We streven dan ook hetzelfde doel na: veiligere wegen voor iedereen. We hopen uiteraard dat niemand in dat soort extreem ongeval terechtkomt, maar niet alle ongevallen kunnen worden vermeden. Het is dus cruciaal dat er manieren bestaan om levens te redden wanneer die zeer ernstige ongevallen toch gebeuren.”

Alle bevindingen op basis van de crashes en het reddingswerk worden verzameld in een uitgebreid onderzoeksrapport. Reddingswerkers overal ter wereld zullen dat rapport gratis kunnen gebruiken, zodat ze de bevindingen kunnen benutten en hun levensreddende vaardigheden verder kunnen ontwikkelen.

Reddingswerkers oefenen meestal op wagens van sloopbedrijven. Maar die zijn vaak tot 20 jaar oud. En bij moderne wagens is de staalhardheid, de constructie van de veiligheidskooi en de algemene duurzaamheid heel anders dan bij auto’s die 15 of 20 jaar geleden werden gebouwd. Bovendien gebruikt Volvo Cars voor zijn nieuwe wagens ook zeer hard staal in vergelijking met andere moderne wagens.

Het is dan ook heel belangrijk dat reddingswerkers continu hun kennis van de nieuwe automodellen bijschaven en hun processen evalueren om nieuwe reddingstechnieken te ontwikkelen. Deze trainingen kunnen met andere woorden het verschil maken tussen leven en dood. Op verzoek van de reddingsdiensten besloot Volvo Cars dus een stapje verder te gaan.

“Normaal doen we wagens alleen crashen in het laboratorium. Dit was de eerste keer dat we ze van een kraan lieten vallen”, aldus Håkan Gustafson. “We wisten dat de test extreme vervormingen zou opleveren en deden dit om het reddingsteam een echte uitdaging voor te schotelen.”

In totaal stortten er tien Volvo's van verschillende modellen meerdere keren te pletter vanaf de kraan. Voorafgaand aan de val maakten de veiligheidsingenieurs van Volvo Cars exacte berekeningen van de druk en de kracht waaraan elke wagen moest worden blootgesteld om het gewenste schadeniveau te bereiken.