Het bedrijf wil een vooraanstaande fabrikant van elektrische wagens worden, en wil dat tegen 2025 de helft van alle verkochte Volvo’s volledig elektrisch is, en de andere helft hybride.

Al sinds de oprichting van het bedrijf in 1927 maakt de fabriek in Skövde deel uit van Volvo Cars. Door daar elektromotoren te gaan produceren, verzekert Volvo Cars dat de vestiging ook in de toekomst zijn plaats heeft in het bedrijf.

Eerder dit jaar kondigde Volvo Cars aan dat het aanzienlijk gaat investeren om de elektromotoren voor de volgende generatie Volvo-wagens intern te kunnen ontwerpen en ontwikkelen. De geplande investeringen in Skövde zijn de eerste stappen naar in-house montage en fabricage van elektromotoren.

In de eerste fase zal de vestiging in Skövde elektromotoren assembleren. In een volgende fase wil het bedrijf het volledige fabricageproces voor elektromotoren internaliseren in een faciliteit in Skövde.

“De allereerste Volvo uit 1927 werd aangedreven door een motor die gebouwd was in Skövde,” aldus Javier Varela, Senior Vice President van Industrial Operations and Quality. “Ons hooggekwalificeerde team stelt alles in het werk om aan de hoogste kwaliteitsnormen te voldoen. Het is dan ook de logica zelve dat het deel zal uitmaken van de opwindende toekomst die we tegemoet gaan.”

E-motoren nemen de rol van de interne verbrandingsmotor over in de autotechniek en zijn, samen met de batterij en vermogenselektronica, een fundamentele bouwsteen van elektrische wagens. Het samenspel tussen die drie onderdelen is cruciaal bij de ontwikkeling van premium elektrische wagens.

Door de elektromotoren intern te ontwikkelen en produceren, kunnen de ingenieurs van Volvo Cars de elektromotoren en het volledig elektrische aandrijfsysteem in nieuwe Volvo's verder optimaliseren. Dankzij die aanpak kunnen de ingenieurs de energie-efficiëntie en algehele prestaties verder verbeteren.

Het bedrijf ontwerpt en ontwikkelt zijn elektromotoren in Göteborg (Zweden) en Shanghai (China). Eerder dit jaar opende Volvo Cars een nieuw lab voor elektromotoren in Shanghai, als aanvulling op de continue ontwikkeling van e-motoren in het Zweedse Göteborg en geavanceerde batterijlabs in China en Zweden.

De overige activiteiten van de motorfabriek in Skövde, namelijk de productie van verbrandingsmotoren, worden overgedragen aan Powertrain Engineering Sweden (PES), een afzonderlijke dochteronderneming van Volvo Cars. Zoals eerder aangekondigd is het plan om PES te laten fuseren met de verbrandingsmotoractiviteit van Geely.