Daarvoor zal het de lithium-ionbatterijtechnologie verbeteren voor zijn tweede generatie van elektrische auto’s, te beginnen met de eerste SUV van het bedrijf op basis van volledig nieuwe technologie die enkel gebruikmaakt van elektriciteit.

In 2025 zal de derde generatie elektrische auto’s op de markt komen. Tegen dan wil Volvo Cars het bereik nog meer verbeteren en de batterij in de vloer integreren met behulp van de celstructuur voor de stijfheid van de volledige auto. Zo zal ook de efficiëntie verbeteren.

Op korte termijn zal Volvo Cars samenwerken met het toonaangevende Zweedse batterijbedrijf Northvolt om de energiedichtheid in de batterijcellen met tot 50% te verbeteren in vergelijking met wat er momenteel op de markt is. Later dit decennium wil Volvo Cars ook de energiedichtheids­mijlpaal van 1000 Wh/L overschrijden, om zo een werkelijk rijbereik van 1000 km te behalen.

Er wordt verwacht dat de huidige laadtijden tegen 2025 ongeveer de helft korter zullen zijn dan nu dankzij betere batterijtechnologie en voortdurende verbeteringen aan de software en de snellaadtechnologie.

“We willen steeds meer voordelen bieden aan klanten die een zuiver elektrische Volvo hebben”, aldus Henrik Green, Chief Technology Officer. “Door het ontwerp en de integratie van onze batterijcellen te vereenvoudigen kunnen we het gewicht beperken en zorgen voor meer ruimte. Zo kunnen de batterijcapaciteit, het bereik en de laadtijden aanzienlijk worden verbeterd.”

Nu Volvo Cars steeds meer een bedrijf wordt dat uitsluitend elektrische auto’s produceert, wordt duurzaamheid ook steeds belangrijker. Naast de inspanningen om de batterijenergie in auto’s de komende jaren te verbeteren, wordt er ook voortdurend gewerkt aan manieren om de CO2-impact te beperken.

Het is de bedoeling dat de batterijcellen van de samenwerking tussen Volvo Cars en Northvolt geproduceerd worden met 100% gebruik van hernieuwbare energie. Volvo Cars werkt ook met andere batterijleveranciers om tegen 2025 hetzelfde te doen.

Volvo Cars heeft een duidelijke strategie om de CO2-impact van batterijen verder te beperken, waarbij de waardevolle materialen in de batterijen beter gebruikt worden. Als het mogelijk is, probeert het de batterijen opnieuw te produceren of te gebruiken. Daarnaast wordt er gezocht naar mogelijke toepassingen om de batterijen een tweede leven te geven, zoals energieopslag.

Batterijen die aan het einde van hun levensduur zijn gekomen, zullen waar mogelijk worden gerecycleerd bij erkende recyclagebedrijven, die de recyclagekringloop van belangrijke materialen voor toekomstige batterijen kunnen sluiten. Door het geplande partnerschap met Northvolt kan Volvo Cars mogelijk gebruik maken van hun gevestigde recyclage-activiteiten.

Volvo Cars blijft zich ook toeleggen op de verantwoorde productie van batterijen, onder andere door een uitgebreider gebruik van blockchaintechnologie. Door nauwer samen te werken met zijn partners en leveranciers wil het de verantwoorde productie nog verder versterken.

Het bedrijf biedt al bij de opvolger van de XC90 bidirectioneel laden aan, waardoor klanten de overtollige elektriciteit in de batterij van hun auto aan het stroomnet kunnen afgeven. Dat betekent dat bestuurders van elektrische Volvo’s elektriciteit op het stroomnet kunnen zetten wanneer de prijzen en CO2-uitstoot in verband met elektriciteitsproductie pieken, en dat ze hun auto kunnen laden wanneer de uitstoot daalt.

“We willen onze klanten duurzame zuiver elektrische auto’s bieden, waarmee hun leven gemakkelijker en aangenamer wordt”, zei Henrik Green, Chief Technology Officer. “Met slimme innovaties en samenwerkingen met belangrijke partners kunnen we klanten geven wat ze willen, namelijk een groter bereik, sneller laden en lagere kosten. Bovendien zorgen we ervoor dat elektrische mobiliteit algemeen verspreid wordt.”

De elektrificatieroadmap van Volvo Cars is sterk gericht op verticale integratie, met intern ontwerp, interne ontwikkeling en interne productie van batterijen, e-motoren en relevante software in samenwerking met strategische partners. Het doel is om zo veel mogelijk synergieën en efficiëntie te behalen in de volledige toeleveringsketen van batterijen.

Eerder deze maand kondigde Volvo Car Group aan dat ze zullen samenwerken met Northvolt om duurzame batterijen te ontwikkelen en te produceren. Die batterijen zullen worden aangepast aan de nieuwe generatie zuiver elektrische Volvo’s en Polestars, en stellen een toekomstige aanvoer van duurzame batterijen zeker die nodig is om te groeien.

De samenwerking met Northvolt is essentieel voor de ambitie van Volvo Cars om een leider te worden binnen het segment van de elektrische premiumauto's en om tegen 2030 enkel zuiver elektrische voertuigen te verkopen. Het is ook een belangrijke stap in de uitbreiding van de interne productie- en ontwikkelingscapaciteiten, waarvoor al partnerschappen werden afgesloten met leiders binnen de technologische sector.