De Concept Recharge blijft trouw aan de Scandinavische roots, waarbij ‘minder, maar beter’ centraal staat bij alles wat ze doen. Door bijvoorbeeld de complexe interne verbrandingsmotor te verwijderen, konden ontwerpers de verhoudingen van de wagen veranderen, waardoor de binnenruimte groter werd en de aerodynamische efficiëntie verbeterde. Het resultaat is een auto die echt betere oplossingen biedt voor een duurzaam gezinsleven.

De eerste generatie elektrische Volvo’s deelt een vloer met auto’s met een verbrandingsmotor. Daardoor was er een evenwicht nodig tussen verhoudingen en ruimte om zowel een batterij als een verbrandingsmotor te kunnen herbergen. De volgende generatie van volledig elektrische auto’s, waarvan de eerste de eerste SUV van het bedrijf is op basis van volledig nieuwe technologie die enkel gebruikmaakt van elektriciteit, zal vlakke vloeren hebben. Dat is ook te zien in de Concept Recharge.

Door de motor te verwijderen en te vervangen door een volledige batterij onder de vlakke vloer, hebben de ontwerpers de wielbasis en de wielgrootte kunnen uitbreiden. Daardoor zijn er kortere overhangen en heel wat meer plaats binnenin de auto, waaronder meer opbergruimte tussen de voorste stoelen.

Dankzij die verbeteringen konden de ontwerpers in de Concept Recharge de stoelen op een andere plaats zetten, het dakprofiel optimaliseren en de motorkap verlagen. Het hoge oogpunt dat erg geapprecieerd wordt door bestuurders van auto’s zoals de Volvo XC40, XC60 en XC90 werd wel behouden. Die aanpak zorgt voor een verbeterde aerodynamica in vergelijking met een typische SUV, en dus ook voor een groter bereik.

Deze conceptauto introduceert ook een nieuwe Volvo-designtaal. Met het motto ‘minder, maar beter’ in gedachten werden alle onnodige elementen verwijderd. Wat overblijft, wordt uiterst nauwkeurig uitgevoerd.

De traditionele grille werd vervangen door een structuur die op een schild lijkt. Ook is er een nieuwe interpretatie van de Thor’s Hammer-lichten van Volvo Cars, die uitgerust zijn met de nieuwste ‘pure graphic’ op basis van HD-technologie en ‘s avonds openen om de hoofdlampen te onthullen. De kenmerkende verticale achterlichten sluiten aan bij de sterke designgeschiedenis van het merk, maar kregen een nieuwe look met een set vleugels die uitsteken bij hogere snelheden. Zo wordt de volledige aerodynamica verder verbeterd.



“Onze Concept Recharge is een manifest voor de volledig elektrische toekomst van Volvo Cars en een nieuwe soort voertuigen”, aldus Robin Page, Head of Design. “Het toont nieuwe en moderne verhoudingen die perfect samengaan met meer veelzijdigheid. Het laat zien wat er mogelijk is op het vlak van design dankzij technologie.”

De Volvo-designtaal neemt ook nieuwe vormen aan in de Concept Recharge. Dankzij de vlakke vloer is er meer ruimte en kan iedereen in de auto beter zitten.

Een groot rechtopstaand 15-inch-touchscreen staat centraal in de nieuwe verbeterde gebruikerservaring van het vernieuwde geconnecteerde infotainmentsysteem. De technologie werd ontworpen om logisch en intuïtief te zijn en draagt bij aan een heldere en rustige ervaring.

Die nieuwste infotainmenttechnologie werd gecombineerd met andere kenmerken van Scandinavisch design: strakke lijnen en overvloedig gebruik van duurzame en natuurlijke materialen in het interieur.

“In de Concept Recharge creëerden we het gevoel van een echte Scandinavische woonkamer”, zei Robin Page. “Het interieur combineert onze nieuwste technologie voor de gebruikerservaring met mooie, duurzame en natuurlijke materialen. Elk onderdeel van het interieur is een kunstwerk en zou op zichzelf kunnen staan als meubel in een kamer. We gebruiken de nieuwste technologie, maar niet alleen omdat het de nieuwste is. We focussen altijd op wat die technologie kan betekenen.”



De Concept Recharge weerspiegelt ten slotte ook de ambities van Volvo Cars op het vlak van veiligheid. Een LiDAR-sensor, gebouwd door het technologiebedrijf Luminar, is een essentieel onderdeel van Volvo Cars’ plan voor de toekomstige technologie voor autonoom rijden. De sensor werd op een optimale positie op het dak geplaatst. Zo kunnen gegevens over de omgeving rondom de wagen worden verzameld.

“Met de Concept Recharge zetten we de traditie voort van het rijke verleden van het ontwerp-DNA van Volvo, maar gebruiken we het op een moderne en vernieuwende manier in onze volledig elektrische toekomst”, besloot Robin Page. “Het staat voor alles wat klanten volgens ons van een zuiver elektrische Volvo verwachten. We kijken ernaar uit om die filosofie in onze volgende generatie auto’s te integreren.”