Het R&D-centrum, dat in 2022 operationeel moet zijn, zal een paar honderd banen scheppen in Göteborg en positioneert Volvo Cars als een van de weinige automerken die de ontwikkeling en productie van batterijcellen tot onderdeel van zijn end-to-end engineeringcapaciteiten maakt.

Nadat ze eerder dit jaar hun samenwerking aankondigden, hebben Volvo Cars en Northvolt nu een bindende overeenkomst getekend om een joint venture op te richten voor de ontwikkeling en duurzame productie van batterijen voor de volgende generatie puur elektrische Volvo’s.

De oprichting van het nieuwe R&D-centrum in Göteborg zal worden gevolgd door de bouw van een nieuwe fabriek in Europa. Deze zal geavanceerde batterijcellen van de nieuwste generatie produceren, speciaal ontwikkeld voor de volgende generatie puur elektrische Volvo’s en Polestars. De exacte locatie van de fabriek zal naar verwachting begin 2022 worden bevestigd.

Het R&D-centrum zal in de directe nabijheid van de eigen R&D-activiteiten van Volvo Cars en de bestaande innovatiecampus van Northvolt, Northvolt Labs in Västerås, Zweden liggen, wat voor synergie en efficiëntie bij de ontwikkeling van batterijtechnologieën moet zorgen.

"Onze samenwerking met Northvolt verzekert de levering van hoogwaardige, duurzaam geproduceerde batterijen voor de volgende generatie puur elektrische Volvo's", zegt Håkan Samuelsson, CEO van Volvo Cars. “Het zal onze kerncompetenties en onze positie in de transformatie naar een volledig elektrisch autobedrijf versterken.”

De samenwerking zal focussen op de ontwikkeling van op maat gemaakte batterijen die Volvo-bestuurders geven wat ze willen, zoals actieradius en kort oplaadtijden. Volvo Cars werkt samen met Northvolt om een echt end-to-end systeem voor batterijen te creëren, waarbij het de batterijen zelf ontwikkelt en produceert. Deze diepe verticale integratie is belangrijk omdat de batterij het grootste en duurste onderdeel van een elektrische auto is, en een groot deel van de CO2-voetafdruk vertegenwoordigt.

"Volvo Cars is een uitstekende partner bij het opbouwen van een voorraad batterijcellen die in Europa worden gemaakt met een zeer lage CO2-voetafdruk, en die door voertuigintegratie zijn verbeterd om de volgende generatie EV's optimaal te laten presteren", zei Peter Carlsson, CEO van Northvolt.

Wat hun gezamenlijke batterijfabriek betreft, bevinden Volvo Cars en Northvolt zich in de laatste fase van een selectieproces om een geschikte locatie in Europa te vinden. De fabriek zal een potentiële jaarlijkse capaciteit hebben van tot wel 50 gigawattuur (GWh), en batterijen leveren voor ongeveer een half miljoen auto's per jaar. Ze zal in 2023 beginnen met de bouw en in 2026 met grootschalige productie. Er zullen naar verwachting tot 3.000 mensen werken.

Naast overeenkomsten in verband met batterijvoorraden, stelt de samenwerking met Northvolt ook de Europese behoefte aan batterijcellen, die een onderdeel zijn van de ambitieuze elektrificatieplannen van Volvo Cars, veilig. Het bedrijf wil tegen het midden van dit decennium 50 procent puur elektrische auto's en tegen 2030 alleen nog volledig elektrische auto's verkopen.

Het partnerschap met Northvolt is essentieel voor de ambitie van Volvo Cars om een leider te worden binnen het segment van de elektrische premiumauto's en om tegen 2030 enkel zuiver elektrische voertuigen te verkopen. Het is ook een belangrijke stap in het versterken van de eigen ontwikkelingsmogelijkheden van Volvo Cars.