De eerste Volvo met bidirectioneel laden

De nieuwe, volledig elektrische Volvo EX90, die op 9 november wordt onthuld, zal de eerste Volvo zijn die uitgerust is met hardware om in de toekomst bidirectioneel te kunnen laden. Met bidirectioneel laden kan je je energiegebruik goedkoper, efficiënter en duurzaam maken. Het zal aanvankelijk maar beschikbaar zijn in enkele geselecteerde markten. Samen met de slimme oplaadmogelijkheden in de smartphone-app van Volvo Cars zal je de Volvo EX90 kunnen opladen op het moment dat het net niet overbevraagd is en de prijzen laag zijn, wat vaak betekent dat er meer hernieuwbare bronnen in de energiemix zitten. De opgeslagen energie kan je dan later gebruiken.

Wanneer het mogelijk is om bidirectioneel te laden met de Volvo EX90, kan je mogelijk je huis en andere elektrische apparaten ook van stroom voorzien.

“Met de Volvo EX90 ben je je eigen energieleverancier”, zegt Olivier Loedel, hoofd van Electrification Ecosystem. “Je kan de batterij voor verschillende toepassingen gebruiken, bijvoorbeeld om je elektrische fiets bij te laden als je eropuit trekt of om een keukenapparaat aan te sluiten tijdens een weekendje kamperen. Het kan zelfs je huis van stroom voorzien tijdens de dure piekuren.”

Je auto kan dus elektrische toestellen opladen, maar daarnaast kan hij ook een goede daad doen en een deel van zijn lading aan andere compatibele Volvo’s doorgeven. Maar ook andersom, als je zelf bijna zonder stroom zit, hoef je je geen zorgen te maken. Je kan dezelfde hulp ook van andere Volvo’s krijgen.

In regio’s waar het beschikbaar is, verloopt het volledige oplaadproces automatisch en wordt het volledig beheerd door de slimme oplaadfunctie in de Volvo Cars-app. Het onderliggende algoritme zorgt ervoor dat de batterij maar beperkt kan worden opgeladen en ontladen, waardoor er minder risico is op vermijdbare degradatie.

Buiten het net

Afhankelijk van de regels op de specifieke energiemarkt kunnen klanten met bidirectioneel laden mogelijk ook op verschillende manieren het net ondersteunen. Het gaat dan bijvoorbeeld om de mogelijkheid om meer energie op te slaan tijdens periodes dat er een teveel aan hernieuwbare energie wordt geproduceerd, of om energie terug te verkopen tijdens piekverbruikuren, wanneer de vraag hoger is. Als veel auto’s in de toekomst deze functie hebben, kan het net vaker in balans blijven, waardoor het als geheel duurzamer wordt. Mogelijk energieverlies uit hernieuwbare bronnen op momenten wanneer de productie hoger is dan de vraag wordt dan immers beperkt.

Beeld je het volgende scenario in: je komt thuis van je werk met nog veel energie in de batterij, die eerder die dag opgeladen is met goedkopere en schonere elektriciteit. Je auto kan ‘s avonds worden aangesloten en zijn lading afgeven wanneer de elektriciteitsprijzen hoger zijn. Aangezien energie over het algemeen goedkoper is wanneer klimaatneutrale bronnen bijdragen aan de stroomvoorziening, kan je dankzij die energietransactie kosten besparen op je factuur en tegelijk schonere energie op het net zetten.

“Wij geloven in een toekomst waar onze klanten het net kunnen ondersteunen dankzij deze technologie. Daardoor wordt ons elektriciteitsgebruik in ons dagelijks leven efficiënter en duurzamer”, zegt Olivier Loedel.

Wij voorzien alvast de hardware die nodig is om met bidirectioneel laden te beginnen, waaronder een geavanceerde wandmodule en een energiebeheersysteem voor thuis. Andere toebehoren zoals adapterstukken voor toestellen en kabels om andere auto’s mee op te laden zullen ook beschikbaar zijn.

De kleine lettertjes
  • Er worden toekomstige technologieën en functies beschreven, de kenmerken ervan kunnen variëren. De functies zijn mogelijk niet beschikbaar in alle markten en zullen niet standaard in alle markten of voor alle modellen zijn.
  • Het aanbod voor bidirectioneel laden zal aanvankelijk in geselecteerde markten worden gelanceerd. We onderzoeken momenteel welke gebruikssituaties we in verschillende markten zullen kunnen aanbieden.
  • We zullen de Volvo EX90 uitrusten met de hardware die nodig is om het net te ondersteunen en we onderzoeken momenteel in welke markten het mogelijk is om dat aan onze klanten aan te bieden.